Термінологія веб сайтів. Частина 2 — блог Drudesk
050 640 98 44
support@drudesk.com

Словник веб-розробника. Частина 2.

Нещодавно ми поділилися з вами першою частиною статті про термінологію веб-сайтів для початківців. І незважаючи на те, що обсяг інформації був досить великий, це далеко не все, що повинна знати людина, яка вирішила створити свій власний сайт. Тому сьогодні ми продовжимо ознайомлення з найуживанішими веб термінами!

Словник термінів веб сайтів

Представляємо вам продовження збірки веб-визначень, яка буде корисною при розробці вашого сайту і просто якщо ви цікавитеся сферою веб-девелопменту.

.htaccess — це файл-конфігуратор Apache-серверів, який використовується для налаштування доступу до різних файлів і папок сайту, а так само для відображення повідомлень про помилку. Так само потрібен для SEO оптимізації, так як він вказує пошуковим системам шлях до нового розташування файлу, якщо той був перенесений.

FAQ (Frequently Asked Questions) — рубрика, в якій ви зможете знайти відповіді на найбільш типові запитання користувачів по темі сайту. Тому якщо є якесь питання, заглядайте сюди, швидше за все, на нього вже відповіли :)

Flash — спеціальний модуль до сайту, який дозволяє переглядати сторінки в форматі Flash. Завдяки цьому формату, на сайті відображається векторна графіка, відтворюється звук, відео, а також різного роду міні-ігри.

Front-office (фронт-офіс) — та частина сайту, яка видима для простих відвідувачів, тобто користувальницький інтерфейс.

HTTPS — розширення протоколу передачі даних в мережі HTTP, яке зашифровує дані, що передаються за допомогою криптографічних протоколів SSL і TLS. Використовується для захисту інформації.

PHP (Hypertext Preprocessor) — скриптова мова програмування з відкритим вихідним кодом, який широко застосовується для веб-розробок. Вкрай простий у використанні і разом з тим цілком задовольняє запити професійних програмістів.

ЅЕО (Search engine optimization) або пошукова оптимізація — цілий комплекс дій, спрямований на те, щоб підняти позиції сайту в результатах пошукових систем. Завдання ЅЕО-фахівця полягає в тому, щоб «піднести» сайт по сходах популярності якнайвище, а потім робити все можливе, щоб зберегти цю позицію. Взагалі, це ціла наука, яка включає безліч методів, стратегій та способів і осягнути яку не так-то просто.

URL (Uniform Resource Locator) — унікальна адреса сторінки, який ви бачите в адресному рядку вашого браузера. Складається з доменного імені, шляху до сторінки на сайті і безпосередньо імені самого файлу сторінки.

Анкор — в термінології веб-сайтів анкором називають текст посилання, що знаходиться між відкриваючим тегом <a> і закриваючим </a>. Це поняття дуже важливе з точки SEO оптимізації і просування сайту, адже саме текст посилання враховується при визначенні релевантності вашої сторінки пошуковому запиту користувача.

База даних сайту — весь контент, який був розміщений на вашому сайті, структурований у вигляді взаємопов'язаних таблиць. Створюється для швидкого і легкого оперування даними, зберігання інформації про користувачів, відвідування сайту і т. д

Валідність коду — критерій того, чи правильно написаний код сайту і відповідає він всіх технічним стандартам чи ні. Відповідно, валідність сайту — це характеристика того, наскільки правильно або неправильно його зверстали. Кожен сайт проходить перевірку за цим критерієм, щоб виявити всі недоліки і помилки в коді і забезпечити правильність роботи сторінки в різних умовах.

Веб-сервер — відповідає за опрацювання запитів клієнтів (у більшості випадків ними є веб-браузери) до веб-сайту, видачу відповідей на них, авторизацію користувачів на сайті, підтримку HTTPS, а так само за виконання різних скриптів.

Гіперпосилання — слово, речення або картинка на сторінці, що містить у собі лінк, ведучий на інший файл або сайт.

Доменне ім'я — унікальна адреса ресурсу. Буває декількох рівнів. Наприклад, до доменів першого рівня належать ті, які описують приналежність сайту до тій чи іншій країні (напр. .ru, .ua, .fr), а так само описують його тематичну спрямованість (.info — інформативні, .com — комерційні, .edu — освітні). До доменів другого рівня відноситься саме ім'я сайту, яке стоїть перед доменом першого рівня.

Доступність сайту (Accessibility) — категорія доступності сайту для людей з обмеженими здібностями. До них відносяться слабозорі та незрячі люди (для таких груп користувачів використовується спеціальна програма screen reader, яка читає текстову інформацію зі сторінок), люди з руховими порушеннями (яким важко користуватися мишкою, тому найчастіше перемикання між елементами відбувається за допомогою клавіші tab), слабочуючі та глухі (такі люди не можуть сприймати аудіо-інформацію, тому якщо використовується якесь відео, де повідомляється про щось дуже важливе, необхідно створити до нього субтитри), а так само люди з інтелектуальними порушеннями і ті, хто страждає на епілепсію (для останніх потрібно переконатися, що на сайті немає миготливих картинок, адже це може спровокувати напад).

Вихідний код — текст програми, написаний будь-якою з мов програмування, який може бути прочитаний людиною. Надалі він перетворюється у виконавчий код компілятором.

Карта сайту — окрема сторінка, на якій розташоване древо всіх посилань і сторінок сайту. Необхідна для легкості навігації і для того, щоб користувач зміг швидко знайти саме ту інформацію, яка йому потрібна на тому чи іншому сайті. Існує ще таке поняття, як Sitemap.xml. Це окремий xml файл, який містить інформацію про всіх сторінках вашого сайту, які підлягають індексації. Цей файл призначений для пошукових систем. Детальніше читайте тут.

Комп'ютерний вірус — шкідливе ПЗ, яке здатне впроваджуватися в коди інших програм, а так само в системні області пам'яті. Його головним завданням є порушення роботи системи, «викрадення» і видалення інформації з комп'ютера. Як захистити свій сайт, а також ПК від цієї гидоти дізнавайтеся тут.

Конверсія — в термінології інтернет-маркетингу конверсія  це співвідношення користувачів, які зробили яку-небудь дію на сторінці магазину (перейшли по рекламному посиланню, здійснили покупку, підписались на розсилку і т. д.) із загальним числом відвідувачів.

Контент — все, що ви бачите на сайті, включаючи не тільки текст, але і картинки, відео, посилання і т. д. Все про контент-маркетинг ви можете прочитати прямо тут.

Кросбраузерність сайту — здатність сайту правильно і в повній мірі відображатися у всіх браузерах. Більше по цій категорії тут :)

Мета-теги — частина програмного коду, що використовуються для структуризації метаданих про веб сторінці. Це необов'язкові, але дуже важливі в SEO атрибути, в які входить заголовок сторінки, опис, ключові слова. Для кожної сторінки унікальні і прописуються заново.

Модуль — окремий, завершений фрагмент програми, що відповідає за якусь функцію на сайті. З його допомогою великі і складні завдання розбиваються на більш дрібні, що значно спрощує процес роботи. Нещодавно ми писали про нові модулі Drupal 8, інформація буде дуже корисною для тих, хто намагається розібратися з їх функціями. Не забудьте прочитати :)

Підвал (footer) — нижня частина сайту, в якій зазвичай вказують контактну інформацію, копірайти, дублюють лого, вказують дату створення і т. д.

Ранг — позиція сайту по відношенню до інших тематичних сторінок в результатах пошуку.

Сайт-дзеркало — сайт, який по суті є точною копією іншого вже існуючого. Зазвичай створюються з ряду причин, наприклад, щоб захистити дані від пошкоджень, забезпечити доступ до заблокованої інформації, а так само для збереження вмісту на випадок, якщо оригінальний сайт закривається і т. д.

Семантичне ядро сайту — слова, фрази і пропозиції, які найбільш точно передають тематику сайту.

Скрипт — програма, механізм, який автоматизує ті завдання, які користувач повинен був би робити вручну. Пишуться на спеціальних скриптових мовах, таких як згаданий нами PHP. Існує безліч груп скриптів, такі як ѕео і popup-скрипти, скрипти-гостьові книги, скрипти системи коментарів та інші. Кожна група скриптів відповідає за свої особливі функції.

Спам — масова розсилка листів, що містять комерційні та рекламні пропозиції, а також так звані "листи щастя", невідомим людям, які нікого не висловлювали бажання їх отримувати. Крім докучливої реклами, в меседжах такого роду можуть знаходиться віруси, тому з ними потрібно бути обережними. А захиститися від непотрібного і небезпечного спаму допоможе модуль Honeypot в Drupal 8.

Цільова сторінка — це сторінка, на яку користувач перейшов по посиланню з іншого сайту (зазвичай з соціальних мереж або інтернет розсилок) і яка підштовхує його здійснити конкретну дію (щось купити, скачати або підписатися, наприклад).

Цільові відвідувачі (або цільова аудиторія) — та група людей, на яку розрахований весь контент вашого сайту. Наприклад, цільовими відвідувачами сторінки про групу The Beatles будуть поціновувачі їх музики, а наш сайт створений для людей, яким потрібна технічна підтримка сайтів.

Шаблон сайту — набір програмних кодів та графічних елементів, які в сукупності складають готовий зовнішній дизайн сайту.

Шапка (header) — верхня частина сайту, що містить основні дані: логотип, пошук, посилання на карту сайту і т. д.

Юзабіліті (від англ. Usability) — грубо кажучи, це те, наскільки зручний у використанні ваш сайт. Кожна сторінка при розробці тестується і перевіряється у відповідності з цим критерієм.

Висновок

Отже, ми ознайомили вас з термінологією веб-сайтів, яка найбільш часто вживається серед розробників. Якщо ви початківці IT-шники або ж ті, кому потрібно зробити власний сайт, ця стаття стане вашим вірним помічником на початку вашого шляху по звивистих доріжках веб-девелопменту.

Тепер ви не заблукаєте серед всіх цих веб-визначень і зможете створити саме ту сторінку, яка вам потрібна. Будьте «в темі» з Drudesk разом!